Zoekmachine optimalisatie

Wat optimaliseer je nou eigenlijk echt?

Home » Zoekmachine optimalisatie

De term ‘Zoekmachine optimalisatie’ wordt vaak gebruikt. Zo ook op onze website. Maar wat houdt het nu eigenlijk precies in?

Optimaliseer je je website voor de zoekmachine, of optimaliseer je de website voor je gebruikers? Belangrijk om te weten is dat dit twee aparte facetten zijn, maar dat ze wel aan elkaar gekoppeld zijn.
Zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google maken voor zichzelf een lijstje met websites die volgens hen de beste gebruikservaring hebben. Dit betekent niets meer of minder dan dat de website kijkt naar de behoeftes van de gebruikers.

Ook DROWEB zorgt ervoor dat jouw gebruikers de beste ervaring zullen hebben met jouw website. Onze websites zijn zó ingericht dat gebruikers direct informatie krijgen die zij zoeken. Ook kunnen gebruikers snel en gemakkelijk navigeren en contact opnemen. Dit zorgt er dus voor dat jouw conversie een boost kan krijgen!

Gebruikerservaring belangrijk? JA!

Je zult je misschien afvragen: “Is gebruikerservaring dan echt zo belangrijk?”. Ja, gebruikerservaring is voor een website van groot belang. Zeg nou zelf… Als je bij een webshop vóórdat je iets kunt bestellen eerst 4 formulieren in moet vullen, daarna 3x bepaalde voorwaarden moet accepteren en dan nog eens op 2 verschillende knoppen zou moeten klikken… Dan ga je toch je maaltijd halen bij het restaurant zelf? 

Een aantal belangrijke punten qua gebruikerservaring (ook wel user experience genoemd) zetten we hieronder even voor je op een rijtje:

  • Zorg ervoor dat de website snel werkt. Optimaliseer de laadtijd van je website door goed te kijken naar bijvoorbeeld de bestandsgrootte van je afbeeldingen. Niemand wil lang hoeven wachten op de gewenste informatie, toch?
  • De website moet goed en prettig werken. Geen foutmeldingen, geen links die je doorsturen naar een verkeerde andere pagina en geen ‘gebroken’ afbeeldingen;
  • Juiste indeling van de website. Zorg ervoor dat je de juiste content op de goede plaats zet. Ook knoppen en links moeten goed en duidelijk gepositioneerd zijn om ervoor te zorgen dat de klant hier snel op klikt.

Deze punten moeten écht op orde zijn. Op all devices. Waarom? Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van alle zoekopdrachten die Google binnen krijgt tegenwoordig worden gedaan via mobiele devices. Mobile friendly is dus zeker belangrijk!

Mobile First Index

In de zomer van 2018 heeft Google een nieuwe term geïntroduceerd: “Mobile First Index”. Dat betekent dat Google eerst de content die wordt weergegeven op je mobiele webpagina gebruikt om je website te indexeren. Mocht je geen mobiele website hebben, dan wordt de desktop variant geïndexeerd. Dit kan gevolgen hebben voor je ranking omdat jouw user experience dus niet op orde is!

Als jij je website nog niet geoptimaliseerd hebt voor mobiele devices is dit hét moment om daar stappen in te nemen. Dit wordt in 2019 nóg belangrijker dan dat het in 2018 al was! 

Dus… Even alles op een rijtje:

  • Zorg ervoor dat je website niet te zwaar is voor de gebruiker. Zorg ervoor dat de laadtijd zo kort mogelijk is zodat gebruikers vrijwel direct je website kunnen bezoeken. Waar dan ook ter wereld!
  • Til de gebruikerservaring naar een hoger level. Dit zorgt ervoor dat je gebruikers zich prettig voelen op je website;
  • Laat de content niet ten koste gaan van de optimalisatie. Dit mag NOOIT de bedoeling zijn!

Natuurlijk kan DROWEB jou ondersteunen op het gebied van Gebruiksvriendelijkheid en Mobile Friendly. Kijk daarom snel verder om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen!

Direct contact met ons opnemen?

Dat kan! Vul dan snel het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

5 + 5 =